‘Eerst even een praktische mededeling: we hebben nog geen docent Nederlands voor jullie gevonden.’ Juf Maxe de Rijk staat in een broeierig lokaal voor klas 2ab1 van het Mundus college. ‘Ik vind het belangrijk dat jullie wél Nederlands krijgen, dus ga ik het jullie zelf geven.’ De klas veert op. ‘Juf, ook met toetsen?’ Vraagt een jongen in een grijze hoodie bezorgd. ‘Ja, haha, ook met toetsen. Maar ik heb in magister gekeken en gezien dat jullie al hartstikke ver zijn, dus dat gaat helemaal goed komen.’

Tegenover De Rijk zitten zestien leerlingen die praktijkonderwijs geadviseerd kregen, het traject dat vroeger voortgezet speciaal onderwijs voor moeilijk lerende kinderen heette. In de kansklas van het Mundus College krijgen zij de mogelijkheid tóch vmbo te doen, met een jaar extra leertijd. Politicoloog De Rijk gidst ze als mentor door de onderbouw. Die ervaring levert belangrijke inzichten op over de verdeling van kansen in het onderwijs. Zijn de veelgenoemde...